ΙΝΟΜΥΩΜΑΤΑ

ινομυώματα

Τα ινομυώματα είναι μικρές, μη κακοήθεις διογκώσεις της μήτρας, από ινώδη συνδετικό ιστό. Πρόκειται για μια συχνή κατάσταση που επηρεάζει 1 στις 3 γυναίκες που βρίσκονται σε αναπαραγωγική ηλικία. Μπορεί να προκαλέσουν ποικίλα συμπτώματα τα οποία συνήθως σχετίζονται με την αναπαραγωγική λειτουργία της μήτρας και τις διαταραχές της έμμηνου ρύσεως.

Ινομυώματα – Ποια είναι η αιτία εμφάνισής τους;

Η ακριβής αιτία εμφάνισης των ινομυωμάτων στη μήτρα δεν είναι ξεκάθαρη. Ωστόσο, η συγκεκριμένη πάθηση συνδέεται με διαταραχή στις ορμόνες των οιστρογόνων.
Τα οιστρογόνα συνιστούν τις γυναικείες ορμόνες αναπαραγωγής, οι οποίες παράγονται από τις ωοθήκες. Τα ινομυώματα, τις περισσότερες φορές, αναπτύσσονται σε γυναίκες ηλικίας από 16 έως 50 ετών, οπότε και τα επίπεδα των οιστρογόνων είναι αυξημένα. Όταν τα επίπεδα μειώνονται (συνήθως κατά την εμμηνόπαυση), τότε τα ινομυώματα έχουν την τάση να συρρικνώνονται.

Τύποι Ινομυωμάτων

Ανάλογα με τη θέση τους, τα ινομυώματα διακρίνονται σε 3 τύπους:

1. Υποβλεννογόνια ινομυώματα
    Αναπτύσσονται στο εσωτερικό της μήτρας και προκαλούν τα πιο έντονα συμπτώματα, σε σχέση με τους άλλους τύπους.
  2. Ενδοτοιχωματικά ινομυώματα
    Πρόκειται για τον πιο κοινό τύπο ινομυωμάτων που εμφανίζεται στο μυϊκό τοίχωμα της μήτρας. Ανάλογα με το μέγεθός και τον αριθμό τους, μπορεί να προκαλέσουν αιμορραγία και να επηρεάσουν τη γονιμότητα της γυναίκας.
  3. Υπορογόνια ινομυώματα
    Αναπτύσσονται κάτω από τον ορογόνο χιτώνα , στην εξωτερική επιφάνεια της μήτρας. Ορισμένες φορές, εάν αυξηθούν σε μέγεθος, υπάρχει περίπτωση να γίνουν μισχωτά, δηλαδή να συνδέονται με τη μήτρα με ένα παχύ ή λεπτό κομμάτι ιστού. Συχνά, η ασθενής δεν τα αντιλαμβάνεται. Παρόλα αυτά, μπορεί να προκαλέσουν συμπτώματα από πιέσεις στους γειτονικούς ιστούς ή στα γειτονικά όργανα.

Συμπτώματα

Αρκετές περιπτώσεις γυναικών με ινομυώματα δεν παρουσιάζουν συμπτώματα. Για το λόγο αυτό, συχνά οι ασθενείς δε γνωρίζουν την ύπαρξή τους, ενώ μπορεί να διαγνωσθούν τυχαία κατά την γυναικολογική εξέταση.

Οι γυναίκες που εκδηλώνουν συμπτώματα συνήθως παρατηρούν τα εξής:

• Έντονες ή επώδυνες περιόδους
  • Κοιλιακό άλγος
  • Πόνος στη μέση
  • Συχνή ανάγκη ούρησης (εξαιτίας της πίεσης στην ουροδόχο κύστη)
  • Δυσκοιλιότητα (πίεση στο παχύ έντερο)
  • Πόνος ή ενοχλήσεις κατά τη σεξουαλική επαφή

Σε σπάνιες περιπτώσεις, τα ινομυώματα προκαλέσουν επιπλοκές στην εγκυμοσύνη ή να οδηγήσουν σε υπογονιμότητα.

Ινομυώματα – Πώς πραγματοποιείται η διάγνωση;

Η διάγνωση πραγματοποιείται από εξειδικευμένο γυναικολόγο ο οποίος διενεργεί φυσική, κλινική εξέταση της πυελικής χώρας και αμφίχειρη γυναικολογική εξέταση.

Για την τεκμηρίωση της διάγνωσης στη συνέχεια, ο ιατρός πραγματοποιεί διακολπικό υπερηχογράφημα ενώ μπορεί να συστήσει μαγνητική τομογραφία για τον προσδιορισμό του μεγέθους, του αριθμού και της θέσης των ινομυωμάτων. Σε περίπτωση που τα ινομυώματα είναι υποβλεννογόνια, μπορεί να εφαρμοσθεί υστεροσκόπηση για τον ακριβή εντοπισμό τους αλλά και αφαίρεσή τους.  Για τα υπορογόνια και ενδοτοιχωματικά ινομυώματα, η κατάλληλη τεχνική διάγνωσης και αντιμετώπισης είναι η λαπαροσκόπηση.

Συχνά, τα ασυμπτωματικά ινομυώματα, εντοπίζονται κατά τη γυναικολογική εξέταση ρουτίνας ή κατά τη διάρκεια εξετάσεων για αναζήτηση κάποιας άλλης πάθησης.

Θεραπεία

Τα ινομυώματα, εάν είναι ασυμπτωματικά, δεν απαιτούν κάποια θεραπεία. Μάλιστα, όπως προαναφέρθηκε, με την πάροδο του χρόνου έχουν την τάση να συρρικνώνονται, ιδιαίτερα μετά τη φάση της εμμηνόπαυσης.

Η θεραπευτική προσέγγιση των ινομυωμάτων είναι είτε συντηρητική με φαρμακευτική αγωγή ή χρήση ενδομήτριου σπειράματος με προγεστερόνη, είτε επεμβατική.

Ινομυώματα – Χειρουργική Αντιμετώπιση

Σε περίπτωση που η συντηρητική αγωγή δεν επιφέρει κάποιο αποτέλεσμα ή αν το μέγεθος και η εξέλιξη των ινομυωμάτων έχουν ένδειξη, τότε η θεραπεία εκλογής είναι η χειρουργική αφαίρεσή τους.

Οι επεμβατικές επιλογές της ινομυωματεκτομής, περιλαμβάνουν τη λαπαροσκοπική αφαίρεση και σε ορισμένες περιπτώσεις την υστερεκτομή, ανάλογα με το μέγεθος και τη θέση των ινομυωμάτων, την ηλικία της γυναίκας και την βαρύτητα των συμπτωμάτων.

Η λαπαροσκόπηση αποτελεί μια ελάχιστα επεμβατική τεχνική, κατά την οποία τα ινομυώματα αφαιρούνται με απόλυτη ασφάλεια μέσω μικρών τομών. Με αυτόν τον τρόπο, οι μετεγχειρητικές επιπλοκές είναι πολύ λιγότερες, η νοσηλεία δεν ξεπερνά τις 24 ώρες και η ταλαιπωρία της ασθενούς μειώνεται αισθητά.

Επικοινωνία Επικοινωνία